Márkakereskedés hírek

Teszten a Hyundai Kona N prototípusa

A Hyundai hamarosan bemutatja N sportmárkájának legelső crossover modelljét, a Kona új 280 lóerős N változatát pedig néhány szakújságíró Németországban már ki is próbálhatta.

A Hyundai nem úgy tekint a Kona N változatára, mint az i30 N magasabb, lágyabb és praktikusabb alternatívájára, hanem mint egy vadonatúj, más kategóriában induló teljesen hiteles erőgépre. Ezzel együtt az új Kona N is ugyanolyan képességekkel rendelkezik, mint a korábban már megismert i30 N, így a kis crossover országúton és versenypályán is ugyanolyan jól használható, élvezetes sportautó lesz. A hajtáslánc mindenesetre azonos, épp csak a vezető praktikusabb csomagolást kap.

A Hyundai nagyteljesítményű járműfejlesztésével foglalkozó igazgatója, Klaus Koster egy videóinterjúban elmondta, hogy a Kona fejlesztése során egyetlen egyszer sem vezette a Ford Puma ST-t, amelyet a két modell közötti hasonlóság miatt furcsának gondolhatunk. Ám Koster szerint a Hyundai terepjárója nem igazán hasonlítható össze; ez pedig nemcsak a négyhengeres turbómotor teljesítmény fokozásának köszönhető, hanem a vezetőközpontúságban is. Koster csapatának prototípusai nem csupán a móka kedvéért száguldoztak a Nürburgringen egész 2020-ban – ott voltak az alváz és a kormányzás finomhangolásánál is, hogy olyan crossovert hozzanak létre, amely mechanikusabban kifejezőbb, mint bármi más a kategóriában.

Ahogyan azt az N mintás álcázás azt sugallja, a tesztre fogott autó is egyike azoknak a prototípusoknak, amelyeket teszteltek. Ezeken még az illeszkedések és a kidolgozottság hagy némi kivánnivalót maga után – ahogy a belső részletek is elnagyoltak. Az üléseket és a vezető előtti részektől eltekintve az autónak kabinja teljesen beburkolták. A Hyundai első forró hobbiterepjárójának első tesztje során leginkább azt a kezelhetőséget és teljesítményt lehetett érezni, amelyet a vállalat is folyamatosan hangsúlyoz. Más szavakkal, az igazán fontos dolgok.

Tehát a lényeg: a Kona N az i30-ból ismerős kétliteres T-GDI motor átdolgozott változatából 280 lóerős és 392 Nm nyomatékot termel. A Kona kizárólag a nyolcfokozatú N DCT-vel (az i30-nál opciós) érkezik, és a Kona opcionális összkerékhajtása helyett fronthajtással rendelkezik, Koster szerint elsősorban a súlymegtakarítás miatt. Az útra az energiát egy elektronikusan vezérelt, hidraulikusan működtetett mechanikus differenciálmű juttatja el, ami szintén ismerős lehet az i30-ból. Még nincsenek teljesítményértékek, de tekintettel arra, hogy Koster szerint a súly az i30-cal közel azonos (ami 1429 kg), tegyük fel, hogy a 0-100 km/órás gyorsulás értéke az i30 N 6,1 másodpercéhez közeli lehet.

Az üléspozíció a modern crossoverekhez mérten jó, hiszen magához az autóhoz képest alacsonyan ülünk, de a platform miatt az útfelülethez képest mégis magasan. Ez azt is jelenti, hogy az N alacsonyabbra került, mint a hagyományos Konák, bár az i30-hoz képest mindenképpen más pozícióban. A kormányt közel lehet húzni és a sportülések – amelyek az i30-ban találhatókénál 1,1 kilóval könnyebbek – jó oldaltámaszt adnak. Elég hely van belül, de az i30-nál semmilyen téren nincs több hely. Ehelyett sokkal inkább a magas üléshelyzet és a hobbiterepjárók divatja lesz a vásárlói döntés alapja. Miközben a Kona N külső stílusjegyeit még ponyvák fedik, a duzzadó ívek és a 19 colos könnyűfém kerekek alapján az i30-hoz hasonló dinamikus megjelenésre számíthatunk.

Mégis meglepő, hogy a Kona N mennyire finoman mozog. Comfort üzemmódban a csillapítás észrevehetően elengedi magát, így a nagyobb úthibákon és fekvőrendőrökön könnyedén átszökell, ám a prototípus egyáltalán nem tudta teljesen kivasalni a tesztútvonal gyakori úthibáit. A dolgok a sebesség növekedésével egy kicsit javulnak, Sport módban pedig érezni, ahogy az autó elkezd együtt élni az úttal. Ám ez nem olyan Civic Type R-szerű érzés. Nem meglepő, hogy az N beállítás már túl merevvé teszi az autót az úton.

A fizetség pedig az, hogy a Kona N figyelemre méltó hot hatch benyomást tesz, amikor valóban arra van szükség. Kanyarokban terpeszt és felveszi a ritmust, és a kormánymozdulatokra valóban virgoncan reagál. Nem is mesterségesen, hanem a kiváló karosszéria-vezérlésnek, a tisztességes kormányzási visszajelzéseknek (amelyek elérése érdekében Koster csapata keményen dolgozott) és a semleges egyensúlynak köszönhetően valódi, sportos módon. Koster szerint csapata az agilitás növelése érdekében a hátsó futómű beállításával babrált a legtöbbet. Végül a prototípus ESP kikapcsoló gombja nem volt elérhető, de a sport beállítása kellemesen liberális hatást nyújtott.

A motor karakterisztikája és képességei ismerősek, bár kissé lineárisabb teljesítményleadással rendelkezik, mint az i30 N. Az i30 N kipufogódurrogása és ropogása sem létezik, csupán a 6 500 fordulat/percig tartó folyamatos teljesítményfelépítés. A DCT mind az automatikus, mind a kézi üzemmódban gyors, de soha nem hiányzott a kézi üzemmód, bár talán ennek az az oka, aki crossoverre gondol, valószínűleg nem akar három pedált.

Elképzelhető, hogy ugyanazok a vásárlók dönthetnek úgy, hogy az autó legtöbb riválisa által kínált négykerék-meghajtást szeretnék – ám a Hyundai egyértelműen a Kona N kiváló agilitásával és olcsóbb induló árával kíván betörni a piacra. Arra lehet számítani, hogy a crossover ára jóval a Volkswagen T-Roc ár alatt maradhat. Csodálatos a gyártó ragaszkodása is ahhoz, hogy első N-es hobbiterepjárója vezető-központú, rajongókhoz méltó belépés legyen a szegmensbe. A prototípus azt sugallja, hogy e tekintetben teljesítette küldetését.

Az, hogy ez-e a helyes választás azok számára, akik crossovert szeretnének, más kérdés. Nyilvánvalóan fennáll annak a kockázata, hogy a Hyundai túllépett az alváz csiszolásán és túl sok kényelmet áldozott be a folyamat során. Amikor nem kell ez a vadság, a Kona N meglehetősen gyorsan fárasztóvá válhat. Készítője szerint az N vásárlóit ez nem fogja érdekelni: a Kona úgy készült, szórakoztasson. És ezt meg is teszi. Csak idő kérdése, hogy vajon ennyi elég lesz-e.

Forrás: Dönci Hyundai Blogja

hyundai, hatvan, márkakereskedő, ügyfél, szolgálat, 60, i10, i120, i30, i40, santa fe, tucson, i30n, budapest, heves, megye, eger, ix35, ix55, veloster, gyöngyös, jászberény, duna, akció, autószerviz, töltés, kereskedés, kia, renault, opel, toyota, vw, skoda, peugeot, citroen, honda, mazda, ford, fiat, márkaszerviz, auto, márkakereskedés, autószalon, pest, buda, palace, m3, m1, kedvezmény, flotta, szerviz, aszod, godollo, garancia, 5 év, kilométer, korlátozás, nélküli, kerület, elantra, ioniq, kona, electric, elektromos, car, hybrid, hibrid, villanyauto, benzin, dízel, diesel, lóerő, teljesítmény, új, kedvező, hitel, lízing, biztosítás, casco, kötelező, bosch, okmány, iroda, ügyintézés, márkakereskedés, autószerelő, szakember, futómű, motor, műszaki, vizsga, eredetiség, vizsgálat, klíma, javítás, beállítás, gumi, abroncs, tárolás, szerelés, diagnosztika, értékesítés, használt, autó, adás, vétel, szerződés, megrendelés, autómosás, karosszéria, autófényezés, biztosítás, ügyintézés, 2020, prémium, autóház, ev, hev, phev, kedvezmény, legjobb, ár, árengedmény, minőség, megbízható, gds, bluelink, carplay, android, navigáció, magyar, nyelv, palisade, ulsan, nosovice


Vissza a hírekre