Márkakereskedés hírek

Így lett hatékony az új Hyundai IONIQ 5 légellenállása

Az IONIQ 5 olyan innovációkat tartalmaz, amely funkcionális formájával, tágas belső terével és aerodinamikájával illeszkedik a Hyundai Motor első új generációs elektromos autójának jövőorientált képéhez.

Az autó menet közben minden pillanatban megküzd a levegővel. Minél nagyobb a sebesség, annál erősebb az ellenállása a levegőnek, amellyel találkozik, és annál intenzívebben mozog a jármű karosszériájána áramló levegő. Az autó és a levegő kölcsönhatása vezetés közben nagyban befolyásolja az autó vezetési teljesítményét, a fogyasztást, a menetstabilitást és a zajszintet is. Ezért minden autógyártó sokat dolgozik az aerodinamikai vizsgálatokon, amelyek az autó mozgásával és a légáramlással foglalkoznak.

Az elektromos autók számára az aerodinamika különösen fontos tényező. Ha megnövelik az akkumulátor kapacitását, növelhetik az autó hatótávját, de ezzel együtt a vételár és az önsúly is megnövekszik. Más szavakkal ahhoz, hogy azonos akkukapacitással hosszabb távra alkalmas elektromos autót fejlesszenek, jól kell kezelniük a levegőáramlást.

Az IONIQ 5 a Hyundai Motor első kizárólagos villanyautója, amely az elektromos járművek korához méltó innovatív élmény és az utasspecifikus életmódra optimalizált tágas tér kialakítása érdekében hosszú, 3 000 milliméteres tengelytávval rendelkezik, miközben az akkumulátor alul helyezkedik el. Ezenkívül a tér maximalizálása érdekében a tervezők egy magas hobbiterepjárós stílust követtek az első és hátsó túlnyúlások lerövidítésével és a helykihasználás növelésével.

Azonban a hobbiterepjárós kialakítás a hátul ülők kényelme érdekében, valamint a belső tér praktikussága, a raktér bővítése és a magas hátsó üveg kissé hátrányos körülményeket jelentenek az aerodinamikában. Más szavakkal, a praktikum és az aerodinamika gyakran fordítottan arányos. A kedvezőtlen körülmények leküzdése érdekében a Hyundai Motor összes részlege hosszú időn keresztül nagy gondossággal rengeteg tesztet végzett az aerodinamikai teljesítmény fokozása érdekében.

Az aerodinamikára optimalizált formatervezésnek köszönhetően az IONIQ 5 funkcionális kialakítást alkalmaztak a kialakítás hiányosságainak leküzdésére. Az aerodinamikai teljesítményt számos ponton figyelembe vették, például a hátsó légterelő esetében is, amely az aerodinamikai teljesítmény kulcsfontosságú eleme, az intelligens légáramlás-szabályozónál (Active Air Flap, a továbbiakban AAF), kerekeknél és az alsó takaróelemnél is. A korszerű, alacsonyan húzódó kagylós motorház, az enyhén döntött A-oszloppal és a lehető legalacsonyabb hasmagassággal egy tipikus crossoverhez képest szintén az IONIQ 5 jellegzetes aerodinamikai elemeihez tartoznak.

Mindezek eredményeként az IONIQ 5 légellenállási együtthatója 0,288, ami körülbelül 11-18 százalékkal csökkentette a légellenállást egy azonos kategóriájú, de belsőégésű motorral szerelt autóhoz képest (légellenállási tényező: 0,32-0,34). Ez más hobbiterepjárós kialakítású elektromos járművek légellenállási együtthatójához hasonló (0,28 ~ 0,31), amely megerősíti az IONIQ 5 kiváló versenyképességét.

Az IONIQ 5 megörökölte a Hyundai első saját gyártású Pony modelljének formatervezési jellegzetességeit, miközben a Hyundai jövőbeni mobilitási elképzeléseit is megtestesíti. Ez az oka annak, hogy a Pony nyomai az Ioniq 5 sziluettjében is megtalálhatóak. Van azonban pár aerodinamikai hátrány is, mint például a hátsó üveg dőlésszöge. Általánosságban elmondható, hogy a hobbiterepjárók meredek hátsó ablakának vagy a limuzinok enyhén lejtő hátsó üvegének szöge hatékony az aerodinamikai teljesítmény szempontjából, viszont a ferdehátú modellek, például a Pony hátsó üvegének dőlésszöge megnehezíti az áramlás szabályozását, ezáltal növelve az aerodinamikai ellenállást. Az IONIQ 5 tervezői és mérnökei kifejlesztettek egy olyan hátsó légterelőt, amely az az elektromos járművek számára különösen fontos optimális aerodinamikai teljesítmény érdekében kiegészíti a hátsó üvegszög hátrányait, miközben a múltat, a jelent és a jövőt összekötő kialakítást hoznak létre.

A hátsó légterelő az autó aerodinamikai kialakításának kulcsfontosságú eleme. Amikor az autó halad, a levegő balra és jobbra, valamint felfelé és lefelé áramlik az autó karosszériáján. A hátsó légterelő ilyenkor csökkenti azt a felhajtóerőt, amelynek hatására az autó karosszériája alatti levegő megpróbálja felemelni azt. Ugyanakkor a levegőt úgy irányítják, hogy ne rontsa a menetstabilitást, minimalizálja az örvényt, amely a jármű karosszériáján áthaladó és a jármű hátuljánál kavargó levegő miatt keletkezik. A felhajtóerő csökkentését gyakran alkalmazzák nagyteljesítményű autók vagy a nagysebességgel haladó versenyautók esetében, de egy általános személygépkocsi hátsó légterelője a levegő örvényének beállításával elsősorban a vezetési stabilitás és az üzemanyag-takarékosság növelésére szolgál. Ezért a jármű koncepciójának megfelelően a hátsó terelő alakjának és szögének finomhangolására is szükség van.

Az IONIQ 5 esetében a finoman lejtő tetővonal és a PE rendszer elemei, vagyis az akkumulátorcsomag és az elektromos motor elegendő leszorítóerőt biztosít ahhoz, hogy növelje a menetstabilitást. Ennek megfelelően egy olyan hátsó légterelőt fejlesztettek ki, amelynek középpontjában a légellenállás csökkentése állt. Az IONIQ 5 hátsó légterelőjét a fejlesztési folyamat során 0,1 fokos szintekben állították át az optimális aerodinamikai kialakítás elérése érdekében. A hátsó légterelő melletti terület lezárása szintén hatékony szerepet játszik a légáramlás szabályozásában és a légellenállás csökkentésében.

Egy belsőégésű motorral szerelt autóban a levegőt egy hűtőrácson vezetik át, hogy hatékonyan lehűtsék a menet közben keletkező motorhőt. Az elektromos járműveknek is szükségük van hűtésre, mert a villanymotorok és akkumulátorok sok hőt termelnek. A Hyundai Motor Group elektromos járműplatformja, az E-GMP (Electric-Global Modular Platform) platformra épülő IONIQ 5 esetében a hűtő- és kenőolajat közvetlenül a belső tekercsre permetezik, nem pedig a hagyományos módszer szerint, ahol a hűtővíz-vezetéket a villanymotoron kívülre telepítették. A villanymotor, az inverter és a reduktor integrálásával történő méret- és súlycsökkentés az IONIQ 5 PE rendszerének újítása.

Az IONIQ 5 PE rendszerhűtésének egyik fő eleme az Intelligens légáramlás-szabályozó (AAF). A meglévő AAF azért került kifejlesztésre, hogy csökkentse azt a hűtési ellenállást, amely akkor következik be, amikor a motort a hűtőrácson keresztül egy belsőégésű motorban hűtik és a fedél kinyitásával és bezárásával az ellenállás csökkentése volt a cél attól függően, hogy szükség van-e hűtésre vagy sem.

Az IONIQ 5-ben alkalmazott külső AAF magas hűtési ellenállás-csökkentési hatékonysággal rendelkezik azáltal, hogy az általános AAF-hoz képest csökkenti a lépcsőkülönbséget az első lökhárító felületétől, és amikor a hűtőrács a légellenállás csökkentése érdekében becsukódik, a lökhárítóval egyetlen felületet képezve vizuálisan tiszta érzetet teremt. Az AAF nyitásakor és bezárásakor bekövetkező légellenállási együttható különbsége kb. 0,013, ami a rendelkezésre álló hatótávot nagyjából 7,3 kilométerrel tudja növelni.

Az elektromos autók hatótávolságát befolyásoló másik fontos tényező a gumiabroncs. A gumiabroncs az egyetlen olyan alkatrész, amely összeköti az autót az útfelülettel és a gördülési ellenállás a gumi alakjától és anyagától függően változik, ami nagyban befolyásolja az autó fogyasztását. A gumiabroncs gördülési ellenállása a gumiabroncs elrendezésének, valamint a kerék méretének és alakjának változtatásával csökkenthető. Az IONIQ 5 235/55 R19 vagy 255/45 R20 méretű gumiabroncsokkal van felszerelve és mindkét méret minimálisra csökkenti a kerék nyitott területét, valamint az aerodinamikai teljesítményt tekintve sík elülső felülettel rendelkezik.

Ezenkívül haladás közben a gumiabroncsokhoz eljutó levegő mennyisége minimálisra csökken, ha megakadályozzuk, hogy a gumiabroncsok elölről nézve túlnyúljanak a jármű karosszériáján. Ezenkívül a kerék nagy sebességgel történő forgásakor keletkező ellenállás minimalizálása érdekében a gumiabroncs és a kerék közötti rés csökken, és a gumiabroncs felületén keletkező levegőt úgy irányítják, hogy az természetes módon távozzon.

Az IONIQ 5-ben elsőként alkalmazott Digitális Külső Tükör (DSM), szintén az optimális aerodinamikai teljesítményt szolgálja. A menet közben keletkező légellenállás arányosan növekszik, a jármű mindkét oldalán lévő oldalsó tükrök növelik a légellenállást. Ezért az autógyártók csökkentik az oldalsó tükrök méretét, vagy kisebbé teszik a légellenállást. Az IONIQ 5 DSM rendszere az oldalsó tükör szerepét egy kamerával helyettesíti, csökkentve a légellenállást és rossz időben, éjszaka és akár heves esőben is tiszta hátsó képet nyújt.

A sík padlóval rendelkező elektromos autók előnyeinek maximalizálása érdekében az IONIQ 5 az akkumulátor elülső és hátsó része borítást kapott, hogy aprólékosan leburkolja azokat a részeket, amelyekbe a menetszél belekaphat. Ezenkívül a hátsó rugótagra is burkolatot tettek, ahová a hátsó felfüggesztés és az elektromos motor is került, így a levegő a jármű karosszériájának hátulján szabadon távozhat. Az akkumulátor hátsó burkolata és a hátsó tag burkolata olyan elemek, amelyeket a Hyundai Motor most először alkalmazott, ez pedig az autó innovatív kialakításának eredménye.

Forrás: Dönci Hyundai Blogja

hyundai, hatvan, márkakereskedő, ügyfél, szolgálat, 60, i10, i120, i30, i40, santa fe, tucson, i30n, budapest, heves, megye, eger, ix35, ix55, veloster, gyöngyös, jászberény, duna, akció, autószerviz, töltés, kereskedés, kia, renault, opel, toyota, vw, skoda, peugeot, citroen, honda, mazda, ford, fiat, márkaszerviz, auto, márkakereskedés, autószalon, pest, buda, palace, m3, m1, kedvezmény, flotta, szerviz, aszod, godollo, garancia, 5 év, kilométer, korlátozás, nélküli, kerület, elantra, ioniq, kona, electric, elektromos, car, hybrid, hibrid, villanyauto, benzin, dízel, diesel, lóerő, teljesítmény, új, kedvező, hitel, lízing, biztosítás, casco, kötelező, bosch, okmány, iroda, ügyintézés, márkakereskedés, autószerelő, szakember, futómű, motor, műszaki, vizsga, eredetiség, vizsgálat, klíma, javítás, beállítás, gumi, abroncs, tárolás, szerelés, diagnosztika, értékesítés, használt, autó, adás, vétel, szerződés, megrendelés, autómosás, karosszéria, autófényezés, biztosítás, ügyintézés, 2020, prémium, autóház, ev, hev, phev, kedvezmény, legjobb, ár, árengedmény, minőség, megbízható, gds, bluelink, carplay, android, navigáció, magyar, nyelv, palisade, ulsan, nosovice


Vissza a hírekre