Márkakereskedés hírek

Kényelmes és sportos a Hyundai Veloster N DCT

A Hyundai Veloster N mostantól már duplakuplungos DCT váltóval is elérhető, amely az automaták kényelmét a manuális váltók érzékenységével kombinálva a különféle funkciók révén sokrétű szórakozást kínál.

„A Veloster N – egy autó, amit kizárólag a vezetés élménye miatt készítettek” – jegyezte meg a Road & Track, az Egyesült Államokban működő neves autómédia, amikor a típust a magazin 2020-as Év Nagyteljesítményű Autójává választotta. A Veloster N valójában úgy tervezték, hogy szórakoztatóvá tegye az autóvezetést. Kézi sebességváltója olyan kiváló manőverezőképességet biztosított, amelyet az automata váltós autók nem kínálnak, a fordulatszám-illesztési funkció pedig még a gyakorlatlanabb autóvezetők számára is lehetővé tette hogy agresszív módon élvezzék a kétliteres turbómotor teljesítményét. A média képviselői és a vásárlók, akik letesztelték a Veloster N-t, egybehangzóan dicsérték az autó erejét és kezelhetőségét, ám a dicséretek között gyakori volt a manuális váltó által nyújtott „érzés” említése.

Ám azok számára, akik csak automata váltót tudnak kezelni, a Veloster N csak olyan volt, mint egy múzeumban található festmény – jó ránézni, de lehetetlen megszerezni. Az N DCT (duplakuplungos váltó) a Hyundai ezen nehézségekre adott válasza: annak biztosítása érdekében, hogy az N márka zászlóshajójának hot hatch modelljét még szélesebb kör élvezhesse, kifejlesztették az N-DCT-t, amely gyorsabb és dinamikusabb, mint a meglévő kézi sebességváltó,amit elsőként a Veloster N kapott meg.

A Veloster N-re épített N DCT a SmartStream olajban futó nyolcfokozatú DCT technikán alapul, amelyet először a 2019-es Hyundai-Kia Nemzetközi Hajtáslánc Konferencián mutattak be. Az új fejlesztésnél az eredetit néhány olyan nagyteljesítményű funkcióval egészítették ki, amelyek tovább fokozzák az N márka prémium identitását.

Először is, az N DCT az olajos duplakuplungos szerkezetű, szemben a kisebb autókban általában alkalmazott száraz típusúval. Az olajos típusú szerkezet hűtőolajjal rendelkezik, amely lehetővé teszi a tengelykapcsoló számára, hogy folyamatosan fenntartsa a kívánt hőmérsékletet; ennek köszönhetően az N DCT könnyen képes kezelni a Veloster N 2.0 literes turbómotorjának maximális 353 Nm nyomatékát és akár 570 Nm nyomatékot is képes elviselni.

A hidraulikus olajszivattyú a legnagyobb különbség az olajos és a száraz DCT váltók között. Az olajszivattyút, amelynek fontos szerepe van a tengelykapcsoló hűtésében és a hajtáslánc kenéséhez szükséges olaj keringtetésében, általában egy mechanikus keringetési kialakítással rendelkezik. Ez a kialakítás azonban az olajszivattyút folyamatosan üzemelteti még akkor is, ha a tengelykapcsoló hűtése nem szükséges, szükségtelen terhet okozva a motor számára. Az N DCT váltót viszont az igényekhez igazodó keringési rendszerrel szerelték fel, amely megfelelő mennyiségű olaj keringtetésére szolgál, és csak akkor működik, ha a tengelykapcsolót hűteni kell, vagy ha a sebességváltó épp fokozatot vált. Mondani sem kell, hogy ez az igény szerinti struktúra drasztikusan csökkenti a motor teljesítményének szükségtelen veszteségét.

A teljesítmény természetesen a nagyteljesítményű járművek fő identitása, ám a sofőr autóról alkotott benyomásait óriási mértékben befolyásolja a teljesítmény előállítási módja. Ezért a Veloster N DCT különálló sebességváltó mechanizmussal rendelkezik, amelyet úgy lehet használni, hogy maximalizálja a manuális sebességváltók dinamikus érzékenységét – és ezzel hozzájárulva a vezetés élményéhez.

Az N Power Shift funkció azért került kifejlesztésre, hogy a kézi váltó érzetet az automatikus sebességváltókban is megvalósítsa. Amikor a váltó felfelé kapcsol, a motor fordulatszámát úgy szabályozza, hogy a toló érzést előállítsa (az az érzés, ami a kézi váltásra jellemző), így a vezető úgy érzi, mintha versenyen lenne. Nyilvánvaló, hogy a nyomásérzet néhány vezető számára kellemetlen lehet, így ez a funkció kikapcsolható. Normál vagy Sport üzemmódban a funkció inaktív és csak N módban válik aktívvá.

A megváltozott sebességváltó mechanizmusból származó fejlesztések nem csak az érzékenység területére korlátozódnak – a tényleges gyorsulási teljesítményt is jelentősen javították. Feltételezve, hogy az N Power Shift funkciót addig használják, amíg a Launch Control (amely a maximális teljesítményt rögtön az elindulást követően elérhetővé teszi) aktív, a Veloster N nullától százra mindössze 5,6 másodperc alatt ér el, ami 0,5 másodperccel gyorsabb, mint a kézi váltóval szerelt változat teljesítménye.

Az N DCT váltóval szerelt Veloster N egy olyan funkciót is tartalmaz, amelyet még a nagyteljesítményű autók szegmensével ismerkedők is szeretni fognak: az N Grin Shift, Albert Biermann a márka fejlesztési vezetőjének agyszüleménye. Az elnevezés a vezetők várható reakciójára utal, amikor rájönnek, mit csinál ez a funkció – és valóban, képzeljék el, hogy van egy „turbo” gomb a műszerfalon. Ki lehet bírni vigyorgás nélkül? Valóban, ha a funkciót aktiválják és a vezető megérinti a gázpedált, a motor a maximális teljesítményre kapcsol és a sebességváltó a gyorsuláshoz optimalizált üzemmódba vált. A következő 20 másodpercben a Veloster N egy nagyteljesítményű sport telivérré alakul. Ha az autót prémium üzemanyaggal tankolták, akkor a funkció akár tovább is fokozható, bizonyos vezetési körülmények között (például autópályákon).

Ha a sofőr rekord köridőket szeretne elérni a versenypályán, vagy ha egyszerűen csak a gátlástalanul kíván gyorsítani, akkor az N Grin Shift egyértelmű választás. De feltehetjük a kérdést: ez egy remek funkció, de hasznos-e a versenypályákon kívül is? Az N Grin Shift, amely a „hétköznapi sportkocsi” ideális elvárásainak felel meg, normál útviszonyok között is használható – például autópályák gyorsító sávjában vagy más autók megelőzésekor, amikor hirtelen gyorsulásra van szükség. Mivel azonban ez a funkció a maximális teljesítményre kényszeríti a hajtásláncot, ennek túl gyakori vagy folyamatos használata túlterhelheti az autót. Ezért a funkció használat után három percig letiltásra kerül.

A megfelelő és időben történő váltás az egyik legfontosabb módszer egy versenygyőzelem eléréséhez. Ez természetesen egy tanult képesség, amelyet a nem hivatásos versenyzőknek hosszú tanulási folyamattal tudnak elsajátítani. Ám az N DCT N Track Sense Shift funkciójával ez a know-how bárki számára elérhetővé válik, aki azt szeretné.

A Veloster N az N DCT-vel különféle érzékelőket használ az oldalirányú és függőleges gyorsulás, a féknyomás és a vezető pedálkezelésének valósidejű szintjének felismerésére, ami alapján a rendszer meghatározza, hogy az autó versenyen van-e éppen. Amint a dinamikus vezetési jellemzők, például a gyors kanyarvétel, a hirtelen fékezés és gyorsulás bizonyos ideig ismétlődnek, a rendszer megítélése szerint az autó motorsport szituációban van és automatikusan aktiválja az N Track Sense Shift funkciót. Ezen a ponton a műszerfal tetején az „N Track Sense” jelzés a sebességfopkozat mellett megjelenik, amivel értesíti a vezetőt a funkció aktiválásáról.

Amint a funkció aktív, a rendszer alapvetően átveszi a sebességváltás feladatait. Például egy kanyarhoz érve a motor fordulatszámát magasan tartva kisebb fokozatba kapcsol és a motorféket is bekapcsolja; kanyarodáskor alacsony fokozatban fogja megtartani, hogy a kanyarból kiérve a szükséges gyorsulást biztosítsa. Az N Track Sense Shift segítségével a vezetőnek csak a kormányzásra és a kanyarra kell összpontosítania, miközben a rendszer az ideális váltófordulat és az ütemezés érdekében elvégzi a számításokat.

Az N Track Sense Shift fejlesztését profi versenytapasztalatokkal rendelkező mérnökök vezették, így a rendszer úgy lett beállítva, hogy a mérnökök teljes karrierjük során megszerzett tudását beépítették. Ezen fejlesztéseknek köszönhetően a Veloster N DCT modelljei átlagosan egy másodperccel jobb köridőket tudnak elérni, mint a kéziváltós modellek.

A manuális sebességváltót gyakran „kézreálló szerszámnak” is nevezik, mert ezzel a vezető a jármű maximális irányítását biztosítja. És az N DCT tiszteletben tartja azok kívánságait, akik meg akarják őrizni ezt a szintet. Normál D üzemmódban a sebességváltó nagyjából úgy viselkedik, mint a szokásos automata, miközben további hatékonyságot és gyorsítási teljesítményt kínál. Kézi üzemmódban viszont az N DCT a vezető utasításait minden másnál előrébb helyezi. A hagyományos autók sebességváltói általában konzervatívak, és az üzemanyag-fogyasztás, a tartósság szempontjai elsőbbséget élveznek, tehát a rendszer akkor is fokozatot vált, ha a vezető ezt nem akarja. Az N DCT viszont a manuális sebességváltókhoz hasonlóan képes a sebességfokozatot az aktuális sebességen megtartani még akkor is, ha a motor fordulatszáma az egekbe ugrik.

Az N DCT kézi üzemmódja megfordítja a váltás irányát is azért, hogy az érzékenységre további hatást gyakoroljon. A kézi üzemmód alapvetően lehetővé teszi a vezető számára, hogy a váltáshoz felfelé vagy lefelé mozgassa a sebességváltó karját. A szokásos AT séma szerint a kar lefelé húzásával a sebességváltó lefelé vált és fordítva; ezt a rendszert azonban az N DCT-ben megfordították. Felfelé váltáshoz a vezetőnek le kell húznia a kart és lefelé történő váltáshoz a vezetőnek fel kell húznia azt. Ezt a fordítást azért tették meg, hogy jobban hasonlítson a vezető fizikai mozgására: gyorsításkor a vezető fizikailag bepréselődik az ülésbe – így sokkal természetesebb, ha a kart lefelé tolva a sebességfokozat felfelé kapcsol.

Sőt, az N DCT kézi üzemmódja általában jobb sebességváltási teljesítményt nyújt, mint a tapasztalt vezetők által használt szokásos manuális váltókkal. Az N DCT modellben a 80-ról 120 km/órára gyorsításhoz szükséges idő (ún. Előzési gyorsulás) 0,3 másodperccel gyorsabb, mint a kéziváltós modellnél. Végül, a „popcorn hang”, amely a manuális váltás után – gyakran „durrogásnak” is neveznek – szintén hitelesen reprodukálódik az N DCT-ben, hozzájárulva ezzel a vezetés dinamikus élményéhez.

Az N DCT-vel a Hyundai nemcsak új sebességváltó opciót kínál a Veloster N-hez, de ezzel együtt a padlólemezt is átalakította. Számos tulajdonsága és képessége miatt a DCT elkerülhetetlenül nehezebb, mint a hagyományos kézi egység: a Veloster N a DCT-vel körülbelül 50 kilóval nehezebb, mint a korábbi változatok. Megváltozott a súlyeloszlás is, amely a kezelés és az általános karosszéria mozgásokban finom különbségekhez vezet. Ezeknek a változásoknak a kezelésére a Hyundai a specifikációinak újrakalibrálásával optimalizálta az N DCT verzió felfüggesztését: a rugókat, a lengéscsillapítókat, a támasztókarokat stb.

Végül az N DCT lehetővé teszi a Veloster N számára, hogy a kézi váltókhoz kapcsolódó képességek nélkül is vonzóvá tegye a modellt a nagyteljesítményű járművek szegmensében. Az N DCT változat nem csupán a sebességváltó típusának felületes megváltoztatásával válik különlegessé – a videojáték-szerű teljesítményjellemzők és az optimalizált platformbeállítások dinamikus élményt nyújt, nemcsak a teljesítményre vágyó autósmániások, hanem a hétköznapi vezetők számára is. Az N DCT-vel a Veloster N újradefiniálta identitását, ami mindenkire érvényes, aki kényelmes és dinamikus hétköznapi sportautóra vágyik.

Forrás: Dönci Hyundai Blogja

hyundai, hatvan, márkakereskedő, ügyfél, szolgálat, 60, i10, i120, i30, i40, santa fe, tucson, i30n, budapest, heves, megye, eger, ix35, ix55, veloster, gyöngyös, jászberény, duna, akció, autószerviz, töltés, kereskedés, kia, renault, opel, toyota, vw, skoda, peugeot, citroen, honda, mazda, ford, fiat, márkaszerviz, auto, márkakereskedés, autószalon, pest, buda, palace, m3, m1, kedvezmény, flotta, szerviz, aszod, godollo, garancia, 5 év, kilométer, korlátozás, nélküli, kerület, elantra, ioniq, kona, electric, elektromos, car, hybrid, hibrid, villanyauto, benzin, dízel, diesel, lóerő, teljesítmény, új, kedvező, hitel, lízing, biztosítás, casco, kötelező, bosch, okmány, iroda, ügyintézés, márkakereskedés, autószerelő, szakember, futómű, motor, műszaki, vizsga, eredetiség, vizsgálat, klíma, javítás, beállítás, gumi, abroncs, tárolás, szerelés, diagnosztika, értékesítés, használt, autó, adás, vétel, szerződés, megrendelés, autómosás, karosszéria, autófényezés, biztosítás, ügyintézés, 2020, prémium, autóház, ev, hev, phev, kedvezmény, legjobb, ár, árengedmény, minőség, megbízható, gds, bluelink, carplay, android, navigáció, magyar, nyelv, palisade, ulsan, nosovice


Vissza a hírekre