Márkakereskedés hírek

A Hyundai és a Yandex bemutatta önvezető robotaxiját

A Hyundai Mobis részegység-gyártó és fejlesztő vállalata és a Yandex közösen bejelentették, hogy a Hyundai Sonata modellre épített önvezető prototípust Moszkva utcáin taxiként fogják tesztelni.

A Yandex orosz technológiai óriás és a Hyundai még márciusban hozta nyilvánosságra, hogy a koreai autógyártó Mobis leányvállalatával önvezető járművet építenek, így az orosz cég először dolgozhat együtt egy globális autógyártó vállalattal. Nemrég pedig bemutatták közös munkájuk első gyümölcsét, a 2020-as Hyundai Sonata autonóm közlekedésre felkészített változatát, amit a Yandex szoftvereivel és érzékelőivel felszerelve ősszel állítanak forgalomba.

A Yandex szerint a Sonata prototípust zárt tesztpályán már különböző időjárási és közlekedési viszonyok között is kipróbálták, mielőtt Moszkva utcáira kerülne. Az orosz cég szerint csupán néhány hét alatt sikerült az autó futóművét felkészíteni az önvezetésre. A vállalat azt tervezi, hogy további Sonata modellekkel bővíti eddig már 50 darab sofőr nélküli Toyota Prius flottáját, amivel a flotta 2020-ra már akár 100 darabosra is bővülhet. Ezek nagy része Hyundai és Kia modellek lesznek.

„Az új Hyundai Sonata egy olyan modern platformra épül, amely minimális módosítások végrehajtásával lehetővé teszi már bizonyított önvezetési rendszerünk integrálását” – mondta Dimitríj Poliscsuk, a Yandex önvezetési részlegének vezetője. „Idén május végén kaptuk meg az első Sonata modellt és a Sonata fejlesztésében is résztvevő Hyundai Mobis mérnökeivel együtt azonnal megkezdtük a prototípus elkészítését.”

A tesztelésre kerülő robotaxik 4-es szintű önvezetési technológiákkal kerültek felszerelésre. A 4-es szintű önvezetés esetén nincs szükség arra, hogy a vezető átvegye az irányítást, mivel a járművet úgy tervezték meg, hogy figyelje az útviszonyokat és minden kritikus biztonsági funkciót kezeljen.

A Hyundai csoport Mobis leányvállalata a világ hatodik legnagyobb alkatrész-beszállítója. A vállalat a Yandex mellett számos más vállalattal, pl. az Aurorával is együttműködik az autonóm járművezetéshez szükséges önvezető rendszerek fejlesztésében. A vállalat már korábban tesztelte 3-as szintű önvezetésre képes saját M.BILLY autonóm járműveit Dél-Korea, az Egyesült Államok és Európa közútjain. Ezen a szinten egy sofőrnek még szükség szerint be kell avatkoznia, de a jármű már képes önállóan sávot váltani és más önvezetési funkciók is rendelkezésre állnak.

A Hyundai Mobis korábban már befejezte a 2-es szintű önvezető technológiáját, amelyben a vezető autópályán sávváltást kezdeményezhet, vagy a pályára fel, illetve onnan lehajtást is jelezheti az irányjelző használatával, az autó pedig ennek megfelelően azt végrehajtja. Ez a technológia már idéntől elérhető lesz a Hyundai csoport sorozatgyártású autóiban.

Az 1-es szint már ma is megtalálható a Hyundai és a Kia autóiban. Ez sávban tartja az autót és hatékonyan igyekszik megvédeni a vezetőt a figyelemhiányból és figyelemelterelődésből adódó vészhelyzetek elkerülésében, valamint a pillanatnyi elalvásból eredő kockázatoktól. A Hyundai Mobis 2025 körül tervezi a 4-es szintű önvezetési rendszerének piacra dobását, amit elsősorban olyan városi területeken használhatnak majd, ahol kereszteződések, éles kanyarok vannak és sokszor kell használni a fékeket.

A Yandex már 2017 decembere óta nyilvános utakon teszteli önvezető járműveit, kezdetben Moszkvában, később pedig Innopolisz és Szkolkovo térségében, valamint az amerikai Las Vegasban és az izraeli Tel Avivban is. A munka azonban már 2016 legelején elkezdődött, amikor a vállalat 120 fős önvezetéssel foglalkozó csapata elkezdte a komponenseket egy Toyota Priusba beépíteni.

Jelenleg a Yandex vállalaton belül egy kisebb csapat dolgozik azon, hogy manuálisan feltérképezze azokat a területeket, ahová a járművek kerülnek, de azt remélik, a közeljövőben ez a folyamat többé-kevésbé automatizálva lesz. Mostanáig a Yandex autonóm taxijai több mint 2 ezer fuvart bonyolítottak le úgy, hogy egy biztonsági sofőr ült a vezetőülésben, figyelve az útvonalat és az autó haladását, ám a vállalat négy éven belül egy olyan autót szeretne építeni, amelyben már kormánykerék sincs és bizonyos városokban „emberi szinten” képes közlekedni.

Forrás: Dönci Hyundai Blogja



Vissza a hírekre